In Body & Health

Ik wil een fitte mama worden! – deel 2

Happy new me!

Precies 6 weken nadat ik van Olivier was bevallen, begon ik aan mijn afvalavontuur. Poging 6986. Maar om deze keer (weer) echt door te zetten! Inmiddels ben ik 12 weken bezig met het Newborn Fit Mama programma en ik neem jullie mee in de resultaten tot nu toe!

Ik was het zo zat. Inclusief Olivier zat ik aan het eind van mijn zwangerschap op bijna 40 kilo meer dan 5 jaar geleden en dat moest gewoon anders. Ik had ook voorgenomen om precies 6 weken na de bevalling te beginnen, met de zomer in het vooruitzicht en gewoon pure motivatie. Dus ik schreef me opnieuw in bij Newborn Fit Mama (nadat ik afgelopen jaar ook al eens had meegedaan, lees hier mijn ervaring van toen en lees hier mijn start, 12 weken geleden) en daar ging ik weer met mijn strijd. Ik heb overigens gekozen voor 3 sessies met Kimberly in combinatie met de app. Aangezien ik vorig jaar 12 weken lang sessies met Kimberly heb gehad, weet ik wel wat me te wachten staat. Dit was weer even extra stok achter de deur!

Eerlijk, ik had wel zin om slanker te zijn, maar niet zo om te lijnen. Herkennen jullie dat? Ik ben best een zoetekauw en ik had gewoon geen zin om die reep chocola te laten liggen ’s avonds. Of dat chocoladecroissantje. Of stukje taart. Hmm. Maar goed, ik weet ook dat elk pondje door het mondje komt dus ik moest echt mijn eetpatroon gaan veranderen! Via de app van Newborn Fit Mama kreeg ik te ‘horen’ dat ik ongeveer 1450 calorieën mocht eten. Ik had mijn doel ingezet op 30 kilo in een tijdsbestek van een half jaar (uit mijn hoofd). Ik wilde in elk geval niet dat mijn borstvoeding er onder zou lijden dus het hoefde niet te hard te gaan. Nou heb ik in mijn leven bijna alle diëten wel een keer gehad, dus eigenlijk weet ik alles wel over (gezonde) voeding en welke keuzes ik moet maken op het gebied van voeding. Dus ik haalde alle gezonde boodschappen weer in huis, lekkers werd verbannen (op iets lekkers na voor vriendlief, waar ik toch niet zo dol op ben) en hop op maandag 30 april ging ik aan de slag.

afvallen, dieet
Twee weken voordat ik ging lijnen
afvallen, dieet
Een week voordat ik ging lijnen

Ik verloor al 2 kilo die eerste week. Goed, dat is ook veel vocht natuurlijk en je gaat soort van, van alles eten naar niks eten, dus dat wil wel. De week daarna was ik weer meer dan een kilo kwijt en de week daarna weer! En ik merkte dat ik nog best wel wat kon ‘smokkelen’ zonder dat dat gevolgen had voor de weegschaal, helemaal feest! Smokkelen in de zin van, af en toe wat lekkers nemen. Maar wat ik wel meestal deed, is dat lekkers compenseren zodat ik over de dag toch niet meer had gegeten dan het gestelde aantal calorieën.

Met Moederdag kreeg ik een Fitbit, iets wat ik al langer op mijn lijstje had staan. Niet alleen kon ik dan mijn stappen goed bijhouden, maar ook het aantal uren slaap. En dat is bedroevend weinig kan ik wel stellen 😉 De ene nacht is beter dan de andere, maar weer een keertje doorslapen lijkt me heerlijk! Overigens is dat ook wel 1 van mijn valkuilen, vermoeidheid maakt dat ik meer wil eten. Soort van; als ik mijn energie niet uit slaap kan halen, dan maar uit eten. Vooral koolhydraten trekken me dan, maar chocolade is ook een aantrekkelijke optie… Ik geef meestal ten dele toe aan die ‘honger’, ik eet dan wel wat meer maar kies wel voor de gezonde optie.

Het bijhouden van de stappen vind ik erg fijn, maar ik haal maar af en toe de 10.000. Maar dan moet je ook wel echt veel lopen! Aangezien ik (nog) niet erg actief sport, let ik er wel op dat ik meer loop dan dat ik de auto pak en soms loop ik nog een extra rondje. Dat scheelt echt en ik heb dan ook wel het gevoel dat ik tenminste ‘iets’ heb gedaan. Overigens worden er in de app van Newborn Fit Mama veel workouts aangeboden, voor ieder niveau en ook voor specifieke doelen. Het kost niet meer dan een half uurtje, maar toch vind ik het nu nog wat lastig in te plannen. Overdag doet Olivier vaak korte slaapjes en dan ben ik blij als ik even de was gedaan kan hebben, gekookt of wat opgeruimd. Dus daarom dat lopen voor mij nu iets fijner is, maar ik ben van plan als er straks iets meer ritme is, wel vaker een workout te doen.

Verder hou ik bij wat ik eet door dit in de app in te vullen. Je kan aangeven wat je hebt gegeten (zelfs met een barcodescanner!), op welk moment je hebt gegeten en welke hoeveelheid. Soms is dat heel makkelijk, bijvoorbeeld 1 boterham of 1 plak kaas. Soms kies ik bij benadering de juiste hoeveelheid, ik ga niet precies 50 gram van iets afwegen. Maar ik doe het wel realistisch! Dus zal eerder wat meer dan minder calorieën invullen. In het programma geeft Kimberly aan dat je 1 cheatmeal per week mag hebben. Meestal is dat bij ons een keertje fast food, maar de laatste weken heb ik minimaal 1 keer per week een feestje of iets dergelijks dus dan kies ik er voor om dat moment mijn cheatmeal te laten zijn. Dat kan dan een stukje taart zijn, of ik sla de taart over en eet mee met de bbq of iets dergelijks. In plaats van en, en kies ik dus voor of, of. En eigenlijk gaat het me relatief makkelijk af. Ik mis de chocolade in de avond niet echt, al moet ik er nu niet te lang over nadenken 😉 Voor de momenten dat ik ergens zin in heb, heb ik wel pure chocolade in huis, dat is relatief laag in calorieën al moet je daar ook niet een hele reep van eten natuurlijk!

resultaat dieet
14,4 kilo lichter!

Ik ben nu 12 weken bezig met het programma en heb nog vele weken te gaan tot ik mijn doel heb behaald. Maar ik ben tot nu toe al 14,4 kilo kwijt en 12 cm buikomvang en ik voel me goed! Ik zit nog net boven het gewicht dat ik zat een jaar geleden, toen ik zwanger werd van Olivier. Maar ook dat zal er in de komende tijd af gaan. Volgende week gaan we op vakantie, ik heb als doel gesteld dat ik niet wil aankomen. Alles wat er af gaat is mooi meegenomen, maar ik ga ook een beetje genieten van het lekkere Italiaanse eten en een ijsje. Maar, ook op vakantie wil ik de balans bewaren. Want ik heb nog in elk geval 15 kilo te gaan tot ik mijn einddoel heb bereikt en zo snel als het in de afgelopen maanden is gegaan zal het nu niet meer gaan. En dat is ook prima. Ik wilde en wil geen crashdieet, ik wil een betere lifestyle waarin ik meer in balans ben en iets wat ik ook daadwerkelijk vol kan houden. Als je mij vertelt dat ik nooit meer iets mag snoepen of iets minder gezonds mag eten en geen wijntje meer mag drinken, word ik geen leuker persoon 😉 Balans is de sleutel!

Met een flinke dosis motivatie ga ik verder! Als je het leuk vindt om op wekelijkse basis mijn voortgang te volgen, via de stories op Instagram vertel ik elke week hoe het gaat!

Wil je meer weten over het programma? Kijk dan op www.newbornfitmama.nl .

Share Tweet Pin It +1

You may also like

kraamweek van Olivier

Mijn kraamweek

Posted on 06/05/2018

12 weken Newborn Fit Mama

Posted on 10/04/2017

Previous PostVoor de tweede keer borstvoeding - mijn ervaring
Next PostHoe kom ik de vakantie door - 10 tips om op gewicht te blijven

No Comments

Leave a Reply