In Body & Health

Maar wat eet je dan precies? Een dagmenu!

menu idee, wat eten we

Een van de meest gestelde vragen van mijn mede-lijners is: ‘Wat eet je eigenlijk op een dag?’ gevolgd door de vraag: ‘Heb je een voedingsschema?’ Nee, een voedingsschema heb ik niet. Maar ik kan jullie wel een kijkje laten nemen in een ‘normale’ dag en een menu met jullie delen! Binnenkort volgen er tevens wat recepten voor nog wat meer inspiratie.

Even als extra opmerking. Ik geef borstvoeding en probeer niet meer dan ongeveer 1500 calorieën per dag te eten. Ik wil geen ‘honger’ hebben, ik wil ook niet dat mijn borstvoeding er onder leidt. Uiteraard is iedereen anders, dus laat dit niet een leidraad voor jezelf zijn!
Op een dag dat ik voornamelijk thuis ben en me dus geen zorgen hoef te maken over ‘buiten de deur’ eten, ziet een menu voor mij er als volgt uit.

Ontbijt
Magere yoghurt met een halve banaan en rood fruit, meestal aardbeien.

Tussendoor
1 of 2 bruine boterhammen met mager beleg. Bijvoorbeeld: 30+ kaas, ossenworst of Linera smeerpate. Ook bijvoorbeeld kipfilet, rookvlees, een eitje, light jam zijn goede opties.

Lunch
Intussen ben ik lichtelijk verslaafd geraakt aan de wraps! Ik vind die erg lekker en een leuke afwisseling van brood. Ik neem altijd de wortel of bietentortilla’s van Fairy Tales, die zitten laag in de koolhydraten en smaken net zo lekker als een normale wrap! Als lunch neem ik er meestal 2.
Ik besmeer ze met light zuivelspread en wissel af met gerookte zalm of gerookte kipreepjes. Kwart avocado per wrap, 1 ei, wat pijnboompitjes, tomaatjes en smullen maar! Hier kan je uiteraard eindeloos mee variëren.

Tussendoor
In de middag heb ik ook nog wel echt zin in ‘iets’. Vaak neem ik iets van fruit of 2 rijstwafels met 30+ kaas. Af en toe pak ik een bakje magere kwark met een fruitsmaak, voor de verandering 😉

Diner
Ik probeer het avondeten niet teveel aan te passen, dus ik eet mee met de rest van het gezin. Ik kies er liever voor om overdag lager in mijn calorieën te zitten zodat ik ’s avonds wat speling heb. Een typisch gerecht op ons weekmenu is bijvoorbeeld volkoren pasta met tomatensaus, courgette en champignons en mager gehakt. Maar ook rijst met kipblokjes en boontjes en een beetje satésaus (moet kunnen!). En ook vlees, iets van aardappel en groente komt voorbij! Niks geks of anders dus, maar wel vers en gezond.

Nog wat tips
– Ik doe min of meer mijn hele leven al aan de lijn en weet dus goed welke producten wel of niet ‘goed’ zijn. Wil je meer inzicht in producten? Kijk dan goed naar de calorieën/samenstelling van een product! Er zijn apps te downloaden die je daarbij kunnen helpen.
– Ik kan echt niet zonder cappuccino in de ochtend. Maar ik maak hem altijd met magere melk! Net zo lekker en schuimt ook goed!
– Ik kies voor Arla magere yoghurt of Alpro ongezoet. Deze vind ik beide lekker zonder dat ik zoetstof hoef toe te voegen.
– Karvan Cevitam 0% in combi met Spa Rood is heerlijk als je even iets anders wilt drinken!
– Voor de lekkere trek: AH basic pure chocola of gewoon een Maria kaakje (lekker bij de thee)! 🙂
– Honger hebben hoeft echt niet! Je kan altijd iets extra’s eten wat niet al te veel calorieën bevat zonder dat je je daar schuldig over hoeft te voelen!

En nog als laatste tip voor de lijners; sla niet door! Ik ben nu 4 maanden bezig met mijn nieuwe lifestyle. Als ik van mezelf nooit wat lekkers had gemogen, een stukje taart op een verjaardag, een ijsje, een bitterbal, was ik doorgedraaid en zeker gaan snaaien en weet ik niet of ik nu zoveel was afgevallen. Het gaat om de keuze die je maakt, en dat je niet en en neemt. Althans zo werkt het voor mij, en zo weet ik ook dat ik dit vol kan houden, ook als ik mijn streefgewicht heb bereikt.

Veel succes!

Share Tweet Pin It +1

You may also like

Previous PostHoe kom ik de vakantie door - 10 tips om op gewicht te blijven
Next PostOlivier 6 maanden - een update!

No Comments

Leave a Reply