In Body & Health

Hoe kom ik de vakantie door – 10 tips om op gewicht te blijven

bikini seafolly

bikini seafolly

Fijn, dan heb ik 13 weken gelijnd, ben ongeveer op de helft van mijn doel en dan breekt de vakantie aan. Altijd lastig want in het buitenland eet je sowieso anders, de ijsjes zijn lekkerder en hoe makkelijk is het om gewoon elke dag pizza of pasta te eten? Dat ik tijdens de vakantie niet veel kilo’s zal verliezen is iets wat ik van tevoren wel heb bedacht en geaccepteerd, maar ik wil zeker niet aankomen! Hierbij 10 tips om de vakantie door te komen 🙂

1. Drink veel water! Eigenlijk een open deur, maar hoe snel kom je wel niet in de verleiding om een lekkere koude cola te bestellen? Water is natuurlijk in alle gevallen de beste keuze en ook nog het meest dorstlessend! Geef er eventueel nog een smaakje aan door er een citroentje of ander fruit aan toe te voegen en zo heb je dan toch ook een lekker drankje!

2. Matig met alcohol. En dan vooral met de lekkere cocktails, hoe gekleurder, hoe fouter lijkt het bijna! Een glaasje wijn kan nog niet zo gek veel kwaad, maar meestal blijft het niet bij 1 glas en vooral in een cocktail zit veel suiker. Voor mij is dit niet per se een hele lastige want ik geef nog borstvoeding. Ik drink wel eens een glaasje maar veel meer dan 1 of 2 op een avond zit er niet in en bovendien sta ik dan op mijn kop 😉

3. Begin de dag met een goed ontbijt. En dan dus niet met de stokbroodjes nutella…! Al is dit ook een waarschuwing voor mezelf, ik eet nooit nutella maar op vakantie vind ik dat toch lekker! Maar lekkere yoghurt met fruit kan ook prima en wellicht zijn er goede broodvervangers te vinden. Maar ga sowieso niet met een lege maag op pad, je zal dan geheid sneller voor een lekker tussendoortje gaan.

4. Kies voor gegrild vlees of vis en ga niet helemaal los op de frietjes. Op een gegeven moment ken je de pizza en de pasta toch wel, waarom dan niet lekker voor de grill gaan! Pas wel op met eventuele sausjes. En neem er een lekkere salade bij!

5. Neem een gezonde snack mee voor onderweg. Om te voorkomen dat je trek krijgt en toch direct voor de bijl gaat, kan je beter iets gezonds in je tas stoppen. Een boterham, crackers of fruit is een beter idee dan gebak of ijs 😉

6. Dat gezegd hebbende, neem niet elke dag een ijsje. Een dagje zonder kan ook geen kwaad!

7. Maak een mooie wandeling! Zeker ’s avonds als het wat is afgekoeld, of juist ’s ochtends vroeg, als je de rest van het gezin ook mee krijgt. Zo kom je toch aan voldoende beweging en het is ook een fijne afwisseling van alleen maar aan het zwembad liggen. Ook een bezoekje brengen aan een stad kan je ongemerkt al snel op een grote hoeveelheid stappen zetten!

8. Voor de echte die-hards: Plan een workout in. Of 2, of 3. Je bent meestal niet veel langer dan een half uurtje kwijt en dat geeft je wat extra ‘speling’ voor iets lekkers.

9. Blijf jezelf herinneren aan je doel! Waarom was je begonnen met lijnen? Wat motiveert je? Het is soms zo lastig, zeker als je nog maar een kilo of 2 boven je streefgewicht zit. Maar hou je doel voor ogen en maak op die manier de betere keuze!

10. Last but certainly not least: Geniet! Je bent op vakantie, dus genieten mag echt. Maar genieten hoeft niet per definitie gelijk te staan aan ongezond eten. Kies zonder schuldgevoel wel voor dat ijsje, maar wees niet jaloers als je dan ’s avonds voor een lekkere salade hebt gekozen en de rest van het gezin voor een pizza. Het blijft de balans zoeken en zo lang je niet continu voor: en, en kiest, moet het goedkomen!

En ik? Ik probeer me te houden aan een combi van alle tips. We zijn de eerste week van de vakantie in Italië, het heerlijke Toscane waar de meest geweldige gerechten met truffel, kaas en pasta voorbij komen. Dat wetende, zal ik me gedurende dag netjes gedragen en niet teveel calorieën eten. Daarna reizen we naar Kroatië, waar ook vaak pizza of pasta wordt aangeboden maar ook veel grillgerechten zijn. Via Instagram zal ik jullie op de hoogte houden van hoe het mij vergaat tijdens de vakantie. Ik wens jullie een hele fijne vakantie en veel succes!

Share Tweet Pin It +1

You may also like

Vakantie in Kroatië

Posted on 07/17/2017

Previous PostIk wil een fitte mama worden! - deel 2
Next PostMaar wat eet je dan precies? Een dagmenu!

No Comments

Leave a Reply